up dated 26 march 2010, 17h53
This article is in perpetual evolution, added article by participants notes and comments.For Italian reader, Google translation can help you. See below in blue.
Thanks to Marcello Cappelli, who organized this workshop Tribuana and his students and all the participants TribuanaWorkshop.
It was a real spring after long absent of Tribuana workshop.
Video made by participants of the 2 workshop : Eleonora Leonardi. Thanks Eleo.
Grazie Eleonora.
This video, is a work session, of people that never done a Tongkat Tribuana, how to consider a wood stick as a MASTER. So do have good understanding, how to perceive a work of transmission, not only in the attitude as art work, but with ritual, that lead participants to a state and habit to serve something more important that themselves. A stick = Tongkat Tribuana then become holy with wpirit and it's knowledge is to discover, as disciple intelligently with respect to discover a master, out side and inside.
I found many participants has difficulties in following a movement with stick, there are some has ability to catch quickly, but the direction is not what Tongkat Tribuana propose and explore. Tongkat Tribuana in my blogspot, please klick here.
The step of learning in this video is: step tasting shortly a movement with stick, and to find and write more references how to practice at home, after the workshop. So it is normal if some participants loss patience because can not practice a movement until perfectly done. Tribuana work with voice as inner rhythm, with song and image, so there are 3 worlds-art: movement, voice, thought : Tribuana = 3 worlds. Finding balance in going/working in one direction deeply and exploring in global way to have idea of the whole; Occidentally and orientally.
One of last important Tribuana-Workshop was for Grundtvig European project for European young participants, organized by Teatro del Montevaso, Francesca + Enrico Pompeo, in 2011.
See this video, Tribuana Workshop for TEATRO PER INTEGRAZIONE, Teatro del Montevaso.
Grazie a Marcello Cappelli, che ha organizzato questo workshop Tribuana e i suoi studenti e tutti i partecipanti TribuanaWorkshop.
È stata una vera primavera dopo un lungo assente laboratorio Tribuana.
Questo video, è una sessione di lavoro, di persone che non hanno mai fatto un Tongkat Tribuana, come considerare un bastone di legno come un maestro. Quindi avere una buona comprensione, come percepire un'opera di trasmissione, non solo nell'atteggiamento come opera d'arte, ma con un rituale, che porta i partecipanti a uno stato e l'abitudine a servire qualcosa di più importante di loro stessi. Un bastone = Tongkat Tribuana quindi diventa santo con la forza di fuoco e la sua conoscenza è scoprire, come discepolo in modo intelligente rispetto a scoprire un maestro, fuori e dentro.
Ho riscontrato che molti partecipanti hanno difficoltà nel seguire un movimento con il bastone, alcuni hanno la capacità di catturare rapidamente, ma la direzione non è quella che Tongkat Tribuana propone ed esplora. Tongkat Tribuana nel mio blogspot, per favore clicca qui.
Il passo di imparare in questo video è: passo degustazione a breve un movimento con il bastone, e per trovare e scrivere più riferimenti su come esercitarsi a casa, dopo il workshop. Quindi è normale che alcuni partecipanti perdano la pazienza perché non possono praticare un movimento fino a quando non sono perfettamente eseguiti. Tribuana lavora con la voce come ritmo interiore, con la canzone e l'immagine, quindi ci sono 3 mondi-arte: movimento, voce, pensiero: Tribuana = 3 mondi. Trovare equilibrio nell'andare / lavorare in una direzione in profondità ed esplorare in modo globale per avere un'idea del tutto; Occidentalmente e orientalmente.
Uno degli ultimi importanti Tribuana-Workshop è stato il progetto europeo Grundtvig per i giovani partecipanti europei, organizzato dal Teatro del Montevaso, Francesca + Enrico Pompeo, nel 2011.
Guarda questo video, Tribuana Workshop per TEATRO PER INTEGRAZIONE, Teatro del Montevaso.
I come for the 2nd time to fulfill invitation of Marcello Cappelli in his Laboratorio teatrale : Marcello Cappelli and Lucia Sardo in Catania.
This time the workshop is centered on :
* Tongkat Tribuana for the first part, 20 participants. About TONGKAT TRIBUANA, there are blogspot i made, klick here.
8-9 march, thursday ; friday , 10h15 - 14h30 = 8 hours 30 minutes
10--11 march, saturday ; sunday, 10h15 - 17h00 = 6h45 x 2= 13h30
total hours spent= 8h30 + 13h30 = 22 hours.
Tongkat contains elements /lesson on: meditation, stretching, short movement/KATA, long movements, personal choreography/ tai chi Tongkat Tribuana,group exercise, salutation tongkat with Japanese song: Kare Suzuki, .... and many others work to discover.
To keep in mind the way, that Tongkat is not in the aim of making a "circus number", a demonstration of acrobatic presentation. It is toward working on one" FLEXIBILITY", so to much muscle is disturbing, to stiff is problem, to much desire is dangerous, to control the stick/tongkat is wrong, rather let yourself being "articulate" by the Tongkat as MASTER.
Salutation Tongkat Tribuana:
For seeing my Tribuana Facebook link you must be a Facebook member.
There are many video and photo of Tribuana Workshop in Facebook and Picasa.
Per vedere il mio collegamento a Tribuana su Facebook devi essere un utente di Facebook.
Ci sono molti video e foto di Tribuana Workshop su Facebook e Picasa.
In my Facebook, there are many video of Tongkat too, klick one of them here.
**Second group, Participants 9, work on: Conference of the birds, Peter Brook and Jean-Claude Carrière theater piece, I participate in it's creation and world tour 1979-1980.
Time scheduled:
15-16 march, thursday ; Friday, 16h00 - 20h00 = 4 x 2 h = 8 h
17 - 18 march, saturday; sunday, 10h00 - 17h00 = 7 x 2 h = 14 h
Total 22 hours.
To explore the Conference of the birds, I propose each participant:
- to find, or to create, their own bird inside.
- to find static posture, statue their birds.
- work on text of their birds.
- their excuse for not doing the journey to Simorgh.
- as actor-bird, and bird-actor, also story teller, or may be puppets player.
- work on some human character their birds mets during their journey to Simorgh.
- ...
We were missing time to work on each valley. But we do read the whole text with some part going deeper in understanding and improvisation.
Per esplorare la Conferenza degli uccelli, propongo a ciascun partecipante:
- trovare, o creare, il proprio uccello all'interno.
- per trovare la postura statica, statua i loro uccelli.
- lavorare sul testo dei loro uccelli.
- la loro scusa per non aver fatto il viaggio a Simorgh.
- come attore-uccello, e uccello-attore, anche narratore, o può essere giocatore di burattini.
- lavora su un personaggio umano che i loro uccelli incontrano durante il loro viaggio a Simorgh.
- ...
In the second group, participants learn some song from different country:,
- Djéng djéng kofi ama élo, djéng djéng djéng kofi ama élo, élo à cofia éba, kofi ama élo, élo à kofia éba, kofi ama élo.
- Faya situng nobrong miso, nobrong miso, adjama soma fakiri soma picing. This song in my Facebook , klick here.
- nisa nisa nisa, nisa nisa nisa, nisa nisa nisa, gayabéo, gayabéooooooo.
- Arak idjang djang i djangér kopyak e pong, poung poung, kopyak cedég, dédo dédo pak dédo pong.poung poung. video of this song: Arak Idjang, Janger, klick here. or in this second video there image of my father with his children little orchestra.
- miwéa, miwé éééé, miwéa, a ya o, a ya o, é.... a .... é ..... a.
- Kuaté léno léno maoté, hayano hayano hayano; wicitaé taé oranika oranika, hé né hé né noa é. This song KUATé Léno Léno, you can see in my Facebook, klick here.
Ritual is important part of 28 lessons tribuana. To understand better, please do read Tribuana Theater of life Workshop, klick here.
The main concern of Tribuana work is sculpting human character, so they are aware and interest in working of their Character.
Per iniziare il lavoro, propongo a tutti i partecipanti di salutare lo spazio del lavoro durante l'ingresso. il "salut" è un gesto di rispetto / onore compiendo poca azione in posizione eretta: cioè, sporgendosi in avanti, leggermente, finemente, piccolo movimento di dorsali dritte (33) fino alla testa, nella porta, prima di entrare, di fronte allo spazio di lavoro. È come il saluto per entrare in Do Jo di Kyu Do, Arte Zen giapponese di tiro con l'arco. Dò un nome a questo rituale, saluto a Marga Pura: Marga = the way, Pura = Temple.
Il rituale è una parte importante delle 28 lezioni tribuane. Per capire meglio, per favore leggi il Tribuana Theatre of life Workshop, clicca qui.
La preoccupazione principale del lavoro di Tribuana è scolpire il carattere umano, quindi sono consapevoli e interessano al lavoro del loro personaggio.
Why character is important? Let us ponder on these 5 steps, from idea/thought to destiny:
Perché il personaggio è importante? Riflettiamo su questi 5 passi, dall'idea / pensiero al destino:
In this picture we see the steps : from thought, to action, daily action to habit, habit to character, and character will drive your destiny in life.
In questa immagine vediamo i passi: dal pensiero all'azione, dall'azione quotidiana all'abitudine, dall'abitudine al carattere e dal carattere guiderà il tuo destino nella vita.
During this workshop, Tribuana introduce also their ritual opening of the book (how to start a work in a group). salutation tribuana. see this video.
Durante questo workshop, Tribuana introduce anche la loro apertura rituale del libro (come iniziare un lavoro in un gruppo). saluto tribuana. guarda questo video.
Other important references that participants must learn by heart and practice it, in Tribuana-way are: 5 vows and 9 steps, you may see in the Tribuana workshop presentation, link above.
Here they are:
THE 9 STEPS Tribuana: can be implied in life, in teaching reference, in learning reference.
1. Concentration, to be here now, follow the center, always with the center. The center can be human, object, subject, moving or on the spot.
2. Perception, observation, - five senses; perceive through 5 senses. In this step also include daily exercise, that write experience in life.
3. Experiences, memories, vocabularies, ready tools/instruments to be used.
4. Imagination, association, mental work, mind power.
5. Expression, letting grow. Expressing one's vocabulary.
From 1 – 5 concentrates on the actor's preparation/inner work. Gathering information, preparing vocabulary of Tribuana expression: movements, voice, intellect (making sentence).
6. Projection, sharing, transmission. In this step start communicating, aware of spectators. Three elements to consider: actors, message/story to tell, spectators / destination.
7. Rhythm, life, living energy, aware of heart beat rhythm. Aware of surrounding. Absorbing reality in action with ease, at ease. Be please. Pleasant action of sharing.
8. Essence. Message. Wisdom. Extract the essentials, the meaning. Finding the light of knowledge/ of "the art" to share and spread ing consciousness, like sun-shining ritual.
9. Harmony, Nature, Natural symphony. Universe, Cosmos, Yug/Union/Yoga, Tao where being disappear and appear with CREATOR. Creator in its creation.
THE FIVE VOWS/WISHES/DESIRES/CONDITIONS (inspired/comes from teaching of Master Subur Rahardja, Indonesian Master on Martial art, Silat PGB Bangau Putih, Bogor, Indonesia).
1. To respect and cultivate one’s nature/personality/Character.
2. To be just, honest, sincere. as natural as possible.
3. To honor one’s knowledge/profession/ one's Art.
4. To be in harmony with others and the surroundings. Larger consideration in acting. Larger consciousness, wider awareness.
5. Mastering oneself. To cultivate and to be-come one's own Master. Awaken one's own Master and cultivate it.
Altri importanti riferimenti che i partecipanti devono imparare a memoria e praticare, in Tribuana-way sono: 5 voti e 9 passi, si può vedere nella presentazione del workshop Tribuana, link sopra.
Eccoli:
I 9 passi Tribuana: può essere implicito nella vita, nell'insegnamento di riferimento, nel riferimento all'apprendimento.
1. Concentrazione, per essere qui ora, segui il centro, sempre con il centro. Il centro può essere umano, oggetto, soggetto, in movimento o sul posto.
2. Percezione, osservazione, - cinque sensi; percepire attraverso i 5 sensi. In questo passo includi anche l'esercizio quotidiano, che scrivi esperienza nella vita.
3. Esperienze, ricordi, vocabolari, strumenti / strumenti pronti da utilizzare.
4. Immaginazione, associazione, lavoro mentale, potere della mente.
5. Espressione, lascia crescere. Esprimere il proprio vocabolario.
Da 1 a 5 concentrati sulla preparazione dell'attore / sul lavoro interiore. Raccogliere informazioni, preparare il vocabolario dell'espressione di Tribuana: movimenti, voce, intelletto (fare una frase).
6. Proiezione, condivisione, trasmissione. In questo passo inizia a comunicare, consapevole degli spettatori. Tre elementi da considerare: attori, messaggio / storia da raccontare, spettatori / destinazione.
7. Ritmo, vita, energia vivente, consapevole del ritmo del ritmo cardiaco. Consapevole dell'ambiente circostante. Assorbire la realtà in azione con facilità, a proprio agio. Sii gentile Piacevole azione di condivisione.
8. Essenza. Messaggio. Saggezza. Estrai l'essenziale, il significato. Trovare la luce della conoscenza / dell '"arte" per condividere e diffondere coscienza, come il rituale del sole splendente.
9. Armonia, natura, sinfonia naturale. Universo, Cosmo, Yug / Unione / Yoga, Tao dove sparire e apparire con CREATOR. Creatore nella sua creazione.
I VECCHI VOTI / DESIDERI / DESIDERI (ispirati / provengono dall'insegnamento del Maestro Subur Rahardja, Maestro indonesiano sull'arte marziale, Silat PGB Bangau Putih, Bogor, Indonesia).
1. Rispettare e coltivare la propria natura / personalità / carattere.
2. Essere onesti, sinceri. il più naturale possibile
3. Onorare la propria conoscenza / professione / la propria arte.
4. Essere in armonia con gli altri e i dintorni. Maggiore considerazione nella recitazione. Coscienza più ampia, consapevolezza più ampia.
5. Padroneggiare. Coltivare e diventare il proprio Maestro. Risveglia il proprio padrone e coltivalo.
POINTS OF REFERENCE/ of CONSIDERATION :
- The three worlds: body, emotion, thought. Tribuana.
- yin-yang, positive –negative, up–down, in-out world, past-future, left-right. Duality rreference.
- Jo – Ha – Kiu : start(birth)-development( forward climax) -conclusion (metamorphose).
- Natural cycle: Spring – summer – autumn – winter.
- Birth/start – life – death/finish.
- Gift/talent - -effort/work – chance/destiny.
- Rhythm – melody – accord / harmony.
- Space/place – time – situation.
- Thought - speech - action
- Inner impulsion – bones – action.
- Actor – story/message – spectator. Three principal theatrical elements, to be aware in acting.
- Movement, song/music, text
- Origin/root – the way –the aim –criteria of satisfaction/fulfill ness.
- Musicality: rhythm, melody, harmony/accord.
- In theatre, space and what are present in it, are responding: the reality and the idea are the guide.
- To be or not to be, flow to follow, be a follower, good fellow. Not over or below in acting, but just flow naturally. 3 elements to be aware of: human/actor of life, surrounding, "God Creator".
- How to be on stage when time and space in action?
- Regret, can't get it again. Forget! Alert and aware: money, knowledge, in joy is in TIME. In present there is great PRESENT, to make the past and the future now with you in mind to live NOW an intense present: Tribuanicly.
- Idea gives birth to action, daily action makes character, character carries destiny. Destiny? up to mind. So, mind you, dear friend! smile.....
- Good or bad of what you have done, the mirror is your face: see and observe, before and after the work, how your face changes, how your energy changes, how your thought transformed.
- etc.
PUNTI DI RIFERIMENTO / DI CONSIDERAZIONE:
- I tre mondi: corpo, emozione, pensiero. Tribuana.
- yin-yang, mondo positivo-negativo, su-giù, dentro-fuori, passato-futuro, sinistra-destra. Duality rreference.
- Jo - Ha - Kiu: inizio (nascita) - sviluppo (avanti climax) - contesto (metamorfosi).
- Ciclo naturale: primavera - estate - autunno - inverno.
- Nascita / inizio - vita - morte / fine.
- Regalo / talento - -effort / work - chance / destino.
- Ritmo - melodia - accordo / armonia.
- Spazio / luogo - tempo - situazione.
- Pensiero - parola - azione
- Impulso interiore - ossa - azione.
- Attore - storia / messaggio - spettatore. Tre principali elementi teatrali, per essere consapevoli della recitazione.
- Movimento, canzone / musica, testo
- Origine / radice - la via - l'obiettivo -criteria di soddisfazione / realizzazione.
- Musicalità: ritmo, melodia, armonia / accordo.
- Nel teatro, nello spazio e in ciò che sono presenti, stanno rispondendo: la realtà e l'idea sono la guida.
- Essere o non essere, fluire per seguire, essere un seguace, bravo ragazzo. Non più o meno nella recitazione, ma fluisci naturalmente. 3 elementi di cui essere a conoscenza: umano / attore della vita, circostante, "Dio Creatore".
- Come essere sul palco quando tempo e spazio sono in azione?
- Rimpiangia, non ce la faccio più. Dimenticare! Attento e consapevole: il denaro, la conoscenza, nella gioia è nel TEMPO. Nel presente c'è un grande PRESENTE, per rendere il passato e il futuro ora con te in mente di vivere ADESSO un intenso presente: Tribuova.
- L'idea dà vita all'azione, l'azione quotidiana rende il carattere, il personaggio porta il destino. Destino? in mente. Quindi, attenzione, caro amico! Sorriso.....
- Bene o male di quello che hai fatto, lo specchio è il tuo viso: vedi e osserva, prima e dopo il lavoro, come cambia il tuo volto, come cambia la tua energia, come il tuo pensiero si trasforma.
- eccetera.
Another references, are words of wisdom, crystal thought, there are 131 in italian, and also other language. Please klick here to see;
Parole di saggezza italiano
Interesting to observe in participants, ...and master:
- their "tribuanic present", body, energy of life, face expression, intelligent in understanding.
- their difference in interest.
- disciplin
- vocabulary of "ritual" in doing , personally and in group.
- inner state of "readiness to follow", often if they don't understand, they are stuck in a state of not doing.
- there are habit to work on, it takes time, one life is not enough. Most of people don't want to change their habits. Why work of habit? To live in harmony with others, One's own respond in life, in improvisation is depend on habit. deep respond come from character.
- (etc, writing in evolution, waiting for students responds by mail, WA, Facebook chat, etc, if they continue to practice what the learn from Tribuana. To EARN correctly is to know how to LEARN)
- Tribuana way offer you also parameter determinant, what is in a master, as the disciples should honor the 5 vow and 9 steps. Here is the link of 34 parameters of Master Tribuana.
- As transmitter /master Tribuana, I must discover each participants personally, their difference, and their resemblance. The steps of lessons must be adapted with students level, with their capacity, their ability, their flexibility, their intelligence to understand information and to practice the movement correctly.
- Tribuana work in 3 human elements in awareness.
Altri riferimenti, sono parole di saggezza, pensiero di cristallo, ci sono 131 in italiano e anche in altre lingue. Per favore clicca qui per vedere;
Parole di saggezza italiano
Interessante da osservare nei partecipanti, ... e master:
- il loro "presente tribuanico", il corpo, l'energia della vita, l'espressione del volto, intelligente nella comprensione.
- la loro differenza di interesse.
- disciplin
- vocabolario del "rituale" nel fare, personalmente e in gruppo.
- stato interiore di "prontezza a seguire", spesso se non capiscono, sono bloccati in uno stato di non-fare.
- ci sono abitudini su cui lavorare, ci vuole tempo, una vita non è abbastanza. La maggior parte delle persone non vuole cambiare le proprie abitudini. Perché il lavoro dell'abitudine? Per vivere in armonia con gli altri, la propria risposta nella vita, nell'improvvisazione dipende dall'abitudine. le risposte profonde vengono dal carattere.
- (ecc., scrivendo in evoluzione, aspettando che gli studenti rispondano per posta, WA, chat di Facebook, ecc., se continuano a praticare ciò che apprendono da Tribuana. GUADAGNARE correttamente è sapere come IMPARARE)
- La modalità Tribuana ti offre anche un parametro determinante, ciò che è in un maestro, poiché i discepoli dovrebbero onorare i 5 voti e 9 passi. Ecco il link di 34 parametri di Master Tribuana.
- Come trasmettitore / maestro Tribuana, devo scoprire personalmente ciascun partecipante, la sua differenza e la sua somiglianza. I passi delle lezioni devono essere adattati al livello degli studenti, con la loro capacità, la loro abilità, la loro flessibilità, la loro intelligenza per comprendere le informazioni e praticare il movimento correttamente.
- Tribuana lavora in 3 elementi umani nella consapevolezza.
Eleonora Leonardi sent me her 3 notes in, Pdf, here they are below in image jpeg.
One among 18 Silat Short movements video, are in my Facebook photo and video.
here one of them, Jalan Pendek Silat = Short movement Silat, indonesian martial art.
Garderner Tribuana:
(article in evolution, to be continued)
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